Lean konsulent kursus

I begyndelsen af august skal jeg endelig på det kursus, som jeg har fået af min arbejdsgiver. Det er en historie, som går mindst 1 år tilbage – og egentlig burde jeg have været i gang med videreuddannelsen allerede nu. Men det kom af gode grunde, ikke til at ske. Da pandemien brød ud og satte bremser for al aktivitet i meget lang tid, var kursusudbyderen slet ikke forberedt på at skulle lave de kurser, han holder om til online kurser. Forståeligt nok. Et Lean kursus virker bedst, når det sker live.

Glæder mig

Ja, det er et Lean kursus, jeg skal på. Og jeg glæder mig. Jeg har længe vidst, at det lige er noget for mig. Jeg har brugt meget tid på at overbevise min chef om, at Lean princippet vil gavne hans virksomhed. Både på det interne område – sådan arbejdsrelateret for alle ansatte – men sandeligt også for hans kunder. Det tog mig flere måneder at overbevise ham om, at jeg er den eneste, der kan tage ansvaret på mine skuldre, at hjælpe virksomheden ind i leanprocessen. Det lykkedes, og han gav mig lov til at tage fri fra mine daglige pligter for at deltage i det første kursus. At det så blev aflyst, er ikke min skyld. Heller ikke min chefs.

Eller kursusudbyderen. Men nu, hvor der er gået mere end et år – næsten 1,5 år, så er alle de Lean kurser, jeg har set eksisterede kommet tilbage, så folk kan lære Lean. Og der er også sket det, at nogle af dem er kommet online. Jeg har fulgt et introduktionskursus online. For egen regning. Det var spændende. Jeg er nu klar til næste niveau, og det er det kursus, jeg skal starte på i august. Min arbejdsgiver har vist, at han sætter pris på, at jeg tog initiativ og også selv investerede i min viden. Så der er ikke nogen problemer, fordi kurset, jeg skal på, er lidt dyrere end introduktionskurset.

Mit job som Lean konsulent

Hvor er jeg bare glad for, at det ser ud, som om, at der er ved at komme styr på det kaos, som Covid-19 har medført. Og jeg håber virkeligt, at folk vil blive ved med at synes det, er en god idé at blive vaccineret. Men, jeg skal ikke beklage mig. Jeg har været en af de heldige, der ikke blev sendt hjem med nedsat løn. Jeg blev sendt hjem. Og ja, det var svært at vænne sig til at lave alle analyser via spørgeskemaer, som muligvis ikke har været gode nok.

Som Lean konsulent er det mit arbejde at hjælpe virksomheder med at komme ind i processen og at støtte dem under den. Og det fungerer altså bedst, når jeg kan besøge virksomheden for at få selvsyn. Det kan være svært at skabe sig et overblik, når det sker via et spørgeskema og måske også fotografier. Og ja, når jeg er på besøg i en virksomhed, så kan jeg jo spørge ansatte og ledere direkte om de informationer, jeg leder efter.

Spørgeskema

Det kan man altså ikke via et spørgeskema. Og jeg vil slet ikke nævne for dig, hvor lang tid det kan tage at få et besvaret spørgeskema tilbage via e-mail. Jeg har brugt mange timer på at følge op til ansatte og ledere for at få dem til at sende mig de besvarede skemaer. Og jeg har brugt endnu flere timer på at forstyrre dem med at ringe dem op og få fulgt op på svarene, de sendte. Nogle gange har det været hyggelige samtaler. Andre gange har det været svært at få dem til at forstå, hvorfor jeg forstyrrede dem.

Og selvom der findes en masse gode platforme, som man kan møde hinanden på digitalt, så er det altså ikke det samme som at være til stede – fysisk – og få sat billeder på nethinden.

Disclaimer
Loading Facebook Comments ...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *