Massage til sportsskader

Når man er aktiv sportsudøver, så kan man altså ikke undgå at få sportsskader. Det er bare sådan, det er. Uanset hvor meget man passer på, og hvor meget man lytter til gode råd og vejledninger fra folk, der ved noget om den sport, man er involveret i og om, hvordan kroppen fungerer. Sådan er det bare. Jeg ved ikke, hvorfor det er sådan. Men jeg ved, at det er sådan. Jeg ved dog også, at der er stor forskel på sportsskader. Der er alvorlige skader, og så er der mindre alvorlige skader. Og her er det, at man som aktiv sportskvinde – eller -mand – skal lytte til, hvad fysioterapeuten eller lægerne siger. Og man skal altså finde sig i, at det tager lidt længere tid at komme sig over en sportsskade end en lignende skade, der ikke er blevet ’stemplet’ som sportsskade.

Mange gode grunde

Der kan være mange forklaringer på, hvorfor det er sådan. En af forklaringerne er, at et sportsmenneske vil yde sit bedste – både under træning og under konkurrence. Men for at yde sit bedste så skal hele kroppen være egnet til det. Og det kan tage noget længere tid at få veltrænede kroppe tilbage til topform i, forhold ikke så veltrænede kroppe. Musklerne er bare lidt mere stædige, kan man sige. De veltrænede muskler vil ikke, helt som almindelige menneskers muskler vil.

De må jo ikke være påvirket af medicin. Der må ikke kunne spores indtag af medicin hos sportsmennesker, der deltager i konkurrencer. Et almindeligt menneske – du ved hende eller ham, der sidder oppe på tilskuerpladserne, må gerne tage noget smertestillende. Det må en atlet eller en fodboldspiller ikke. Hvorfor dog ikke spørger du?

Skaden skal kunne mærkes

Fordi det kan faktisk medføre, at en skade bliver forværret. Netop fordi man ikke kan mærke, at der er noget galt. Har du, fx en forstuvet ankel så kan det være ret fristende at tage noget smertestillende, så man kan komme i gang med træningen hurtigt igen. Men gør man det, så kan det medføre af den forstuvede ankel bliver til en permanent – eller i det mindste en længerevarende inflammation i anklen. Og det kan være ødelæggende for sportsmenneskets præstation og videre muligheder indenfor sporten.

Giver det mening? Forstår du det? Det er derfor, at det er vigtigt, at du også vender tilbage til træningen med små skridt, når du har haft en sportsskade. Ganske langsomt. Du må ikke skynde dig ud og bare ignorere smerten og spille helt. Det ødelægger dig. Mest af alt ødelægger det også din motivation. Fordi du simpelthen ikke kan præstere det, du troede, du kunne.

Recovery Boots og massagepistoler

Ok, der findes forskellige hjælpemidler, som du kan bruge, når du har haft en af de mange sportsskader, du helt sikkert får. Fx recovery boots som disse https://optimasport.dk/collections/recovery-boots, som kan hjælpe ømme muskler med at restituere sig. Eller en simpel massagepistol, som du kan rette specifikt mod det ømme muskler. Den slags hjælpemidler må du gerne bruge. Og der er mange topatleter, der bruger dem. Det er fuldstændigt ok. Ligesom du også gerne må drikke masser af vand og spise sundt.

Disclaimer
Loading Facebook Comments ...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *